(Last Updated On: December 15, 2016)

Evropska komisija danas predstavlja reviziju zakonodavstva EU o koordinaciji socijalne sigurnosti.

Revizija je deo Radnog programa za 2016. i nastojanja da se olakša mobilnost radne snage, obezbedi pravedan pristup za osobe koje su se preselile i poreske obveznike i pruže bolji instrumenti za saradnju organa vlasti država članica. Postojeća pravila će zahvaljujući ovom predlogu biti modernizovana, a samim tim i pravednija, jasnija i jednostavnija za primenu.

Sloboda kretanja ljudi ne bi bila moguća da nije pravila EU o koordinaciji socijalne sigurnosti. Ova pravila garantuju zadržavanje prava na socijalnu zaštitu pri preseljenju u drugu državu članicu. Ona postoje od 1959. i redovno se modernizuju kako bi odražavala društvenu i ekonomsku stvarnost EU.

Današnji predlog ažuriranja odražava političku posvećenost Komisije pravičnoj mobilnosti radne snage. Predlog ima za cilj da olakša kretanje radnika i zaštiti njihova prava i ojača instrumente koji su na raspolaganju nacionalnim organima zaduženim za sprečavanje eventualnih zloupotreba ili prevara. Predlogom se uspostavlja bliža veza između mesta plaćanja doprinosa i potraživanja naknada, čime se obezbeđuje pravična finansijska raspodela opterećenja između država članica.

Komesarka za zapošljavanje, socijalna pitanja, veštine i mobilnost radne snage Marijan Tisen je izjavila: „Sloboda kretanja je osnovno pravo Unije koje naši građani izuzetno cene. Sloboda kretanja pruža pogodnosti radnicima, poslodavcima i privredi u celini i pomaže da se nadomesti manjak radne snage i veština. Mobilnost radne snage je nophodna i kao podrška privrednom rastu i konkurentnosti, ali se ona mora zasnivati na jasnim, pravičnim i primenljivim pravilima. To je suština predloga za ažuriranje pravila EU o socijalnoj sigurnosti: on čuva slobodu kretanja i štiti građanska prava dok istovremeno jača instrumente za suzbijanje mogućih zloupotreba.

Predlogom se ažuriraju pravila u sledeće četiri oblasti:

  1. Naknade za nezaposlenost:
  • Lica koja traže posao smeju da prenesu svoja prava na naknadu za nezaposlenost u drugu državu članicu u najkraćem trajanju od šest umesto dosadašnja tri Na taj način im se olakšava traženje posla i pomaže rešavanje problema nezaposlenosti i manjka adekvatnih veština širom EU.
  • Kad je reč o prekograničnim radnicima (koji žive u jednoj državi, a rade u drugoj i putuju kući barem jednom nedeljno) država članica u kojoj su radili poslednjih 12 meseci će biti odgovorna za plaćanje naknade za nezaposlenost. To je u skladu sa načelom da je država članica koja je primala doprinose odgovorna za plaćanje naknada.
  • Države članice mogu da zahtevaju od onih koji traže naknadu da budu u radnom odnosu na njihovoj teritoriji najmanje tri meseca pre nego što se u zahtevu za naknadu za nezaposlenost pozovu na proteklo radno iskustvo u drugoj državi članici.
  1. Prava na dugoročnu negu:

Ovim predlogom se razjašnjava šta su to prava na dugoročnu negu i gde lica koja su se preselila mogu da zatraže ta prava. Na taj način će se osigurati veća pravna sigurnost sve većem broju starijih građana kojima je potrebna dugoročna nega.

  1. Socijalna davanja za ekonomski neaktivno stanovništvo:

Na osnovu sudske prakse Suda Evropske unije, ovim predlogom se razjašnjava da države članice smeju da uskrate socijalna davanja licima koja su se preselila i koja su ekonomski neaktivna, odnosno licima koja ne rade i ne traže posao i nemaju pravo na boravište u određenoj državi članici. Ekonomski neaktivna lica imaju pravo na boravište samo ako imaju sredstva za život i sveobuhvatno zdravstveno osiguranje.

  1. Koordinacija sistema socijalne sigurnosti za upućene radnike:

Komisija predlaže jačanje administrativnih pravila o koordinaciji sistema socijalne sigurnosti za upućene radnike. Cilj tog predloga je da se nacionalnim organima obezbede pravi instrumenti za proveru statusa socijalne sigurnosti ovih radnika i uspostave jasne procedure za saradnju organa država članica i rešavanje eventualnih nepoštenih praksi ili zloupotreba.

Na kraju, ovim predlogom se ne menjaju postojeća pravila o prenosu dečjih dodataka. Nije predviđeno indeksiranje dečjeg dodatka: zemlja u kojoj je zaposlen jedan ili oba roditelja i dalje je odgovorna za plaćanje dečjeg dodatka i taj iznos se ne sme prilagođavati ako dete ne boravi u toj zemlji. Manje od jedan odsto dečjih dodataka u EU se prenosi iz jedne u drugu državu članicu.

Predložene izmene imaju za cilj veću transparentnost, pravnu sigurnost i pravičnost u korist građana koji ne žive u državi u kojoj rade, državnih organa, poslodavaca i poreskih obveznika. Izmenama se olakšava mobilnost radne snage dok se državama članicama nude bolji instrumenti za sprečavanje zloupotreba.