Četvrti sastanak Konferencije o pristupanju Srbije EU na nivou ministara je održan danas u Briselu, a tom prilikom su otvoreni i pregovori o poglavlju 5 o javnim nabavkama i poglavlju 25 o nauci i istraživanju koje je istog dana privremeno zatvoreno.
Delegaciju Evropske unije je predvodio Miroslav Lajčak, ministar spoljnih i evropskih poslova Slovačke u ime slovačkog predsedništva Savetom EU. Evropsku komisiju je predstavljao komesar za evropsku politiku susedstva i pregovore o proširenju Johanes Han. Na čelu srpske delegacije je bila Jadranka Joksimović, ministar bez portfelja nadležna za evropske integracije.
Od ukupno 35 poglavlja, zaključno sa današnjom konferencijom je otvoreno šest poglavlja u pristupnim pregovorima Srbije od kojih je jedno već privremeno zatvoreno. Naredne konferencije o pristupanju će biti planirane tako da se ovaj proces nastavi u prvoj polovini 2017. Pristupni pregovori su pokrenuti u januaru 2014.
Poglavlja o kojima je reč
Unija je pažljivo razmotrila trenutnu pripremljenost Srbije u pogledu poglavlja sa današnjeg dnevnog reda.
Poglavlje 5 – javne nabavke
Ističući da Srbija mora da nastavi sa ostvarivanjem napretka u harmonizaciji i primeni pravnih tekovina EU u okviru poglavlja 5 o javnim nabavkama, EU primećuje da treba ispuniti određena merila kako bi ovo poglavlje bilo privremeno zatvoreno. Ta merila su sledeća:
– puno usklađivanje nacionalnog pravnog okvira sa pravnim tekovinama EU u pogledu svih oblasti javnih nabavki, uključujući zakonodavstvo o koncesijama i međunarodnim sporazumima kojima se određeni radovi izuzimaju iz pravila o javnim nabavkama.
– uspostavljanje adekvatnog administrativnog i institucionalnog kapaciteta na svim nivoima i preduzimanje odgovarajućih mera kako bi se obezbedilo pravilno sprovođenje nacionalnog zakonodavstva u ovoj oblasti pre pristupanja.
Ovo uključuje:
a) sprovođenje strategije razvoja javnih nabavki za period od 2014. do 2018. u cilju izgradnje administrativnih kapaciteta, pre svega osnaživanjem Kancelarije za javne nabavke i osiguravanjem pravilne obuke na svim nivoima i za sve zainteresovane strane;
b) pripremu instrumenata za praktičnu primenu i praćenje (uključujući administrativne propise, uputstva za upotrebu i konkursnu dokumentaciju);
c) jačanje kontrolnih mehanizama, uključujući pažljivo praćenje i povećanu transparentnost faze izvršenja ugovora o javnim nabavkama i sistematsku procenu rizika sa davanjem prioriteta osetljivim sektorima i procedurama;
d) delotvorno funkcionisanje sistema pravnih lekova;
e) mere vezane za prevenciju i suzbijanje korupcije i sukoba interesa u području javnih nabavki na centralnom i lokalnom nivou.
– Srbija ostvaruje dobar učinak po pitanju pravičnog i transparentnog sistema javnih nabavki, čime obezbeđuje vrednost za novac, konkuretnost i snažne mere za zaštitu od korupcije.
Poglavlje 25 – nauka i straživanje
Kada su u pitanju pregovori o poglavlju 25 – nauka i istraživanje – EU smatra da merila za privremeno zatvaranje ovog poglavlja, izuzetno, nije neophodno ispuniti, uzimajući u obzir generalno dobar nivo pripremljenosti Srbije u ovim oblastima i ograničeni obim i naročitu prirodu obaveza koje proističu iz pravnih tekovina u tom poglavlju. EU stoga primećuje da, u ovoj fazi, ovo poglavlje ne zahteva dalje pregovore.
Praćenje napretka u usklađivanju i primeni pravnih tekovina u oba poglavlja će biti nastavljeno tokom čitavog trajanja pregovora. EU ističe da će posebnu pažnju posvetiti praćenju svih konkretnih pitanja navedenih u zajedničkim stavovima. EU će se, ukoliko to bude neophodno, vratiti ovim poglavljima u odgovarajućem trenutku.