(Last Updated On: October 24, 2016)

Norveška pošta kupila je 300 automobila na električni pogon Renault Kangoo Maxi, koji je 2012. godine nagrađen međunarodnim priznanjem za odgovornost prema životnoj sredini, dok stanovnici te zemlje već poseduju oko 50.000 automobila na električni pogon.

Plan Norveške je da zbog malog broja električnih mini-van automobila i lakih komercijalnih vozila (oko 1.000 vozila za 2012. godinu) uvede brojne stimulacije kako bi podstakla kupovinu navedenih vozila. Zbog poreskih olakšica evropsko tržište danas predvodi Norveška koja je do aprila 2016. godine prodala preko 17.000 novoregistrovanih električnih automobila modela Nissan leaf. U daljem tekstu biće opisane prednosti stimulacija i podsticaja države za uvođenje električnih automobila.

Udeo putničkih automobila na dizel gorivo i dalje raste, dok je udeo automobila na benzin opao. Broj električnih automobila ubrzano raste i u 2015. godini je predstavljao 2,6% ukupnog broja putničkih automobila. U 2016. godini Norveška je odbranila svoju vodeću ulogu na Evropskom tržištu, tako da se taj procenat povećao na 3%.

Cilj države Norveške i njene pošte jeste smanjenje štetnih gasova za 40% do 2020. godine. Rezultati su vidljivi zbog ozbiljosti podsticajne politike vlade Norveške. Očekuje se da će do 2020. godine biti 200.000 električnih vozila širom zemlje, što čini 10% svih automobila na norveškim putevima.

Slika prikazuje novoregistrovane automobile na električni pogon i plug-in hibride, tako da možemo videti da je u prvom kvartalu 2015. godine skoro 23% novih vozila registrovano u Norveškoj. U Holandiji je registrovano 5%, dok je u drugim zemljama taj broj svega 1% ili manje. Postavlja se pitanje zašto u Norveškoj ima znatno više novoregistrovanih automobila nego u drugim zemljama? Odgovor leži u poreskim olakšicama, zahvaljujući kojima automobil na električni pogon košta isto koliko i automobil na benzinski pogon.

Norveška – podsticaj države pri kupovini automobila

Iako je kod stanovnika Norveške razvijena ekološka svest, to nije jedini razlog zašto se građani odlučuju za kupovinu automobila na električni pogon. Jedan od najbitnijih faktora predstavljaju ekonomski razlozi , a pre svega oslobađanje od plaćanja poreza pri kupovini novogautomobila. To je samo jedna u nizu beneficija koje Norveška nudi svojim građanima, a zavisi od nekoliko parameta- ra, kao što su snaga motora, veličina automobila, vrsta modela, itd.

Takse za održavanje puteva, naknade za javne parkinge, plaćanje putarina, kao i registracija vozila za kupce ne postoje, odnosno stanovnici Norveške oslobođeni su ovih troškova. Još jedna pogodnost je ta što imaju posebnu traku za električne automobile, tako da su u prednosti u saobraćaju u odnosu na druge učesnike, što je jako bitno u gužvama tokom špica. Subvencije, poreske olakšice, kao i posebne privilegije za vozače automobila na električni pogon podstiču potražnju.

Prema popisu iz 2013. godine, Norveška ima 5.084 miliona stanovnika, od kojih mnogi žive u glavnom gradu Oslu ili njegovoj blizini. S obzirom na to, udaljenost od tačke A do tačke B nije velika. Zbog kratkih destinacija nije potrebno puniti baterije toliko često kao kod automobila koji prelaze veću kilometražu, pa je to još jedan razlog zašto su ovi automobili popularni..

Na kraju 2015. godine evidentirano je 1,24 miliona putničkih vozila na dizel gorivo, odnosno 4,8% više nego prethodne godine. Broj putničkih vozila koja rade na benzin opao je za 2,5%, a u istom periodu prethodne godine taj tip vozila predstavljao je 49,7% od ukupne prodaje putničkih vozila, gledano do 31. decembra 2015. godine. Broj električnih putničkih vozila se sa 38.600 povećao na 69.100 automobila. Ukupno 2,6 miliona putničkih vozila registrovano je krajem 2015. godine, što je 2,1% više nego godinu dana ranije.

Statistika Norveške

Udeo putničkih automobila na dizel gorivo i dalje raste, dok je udeo automobila na benzin opao. Broj električnih automobila ubrzano raste i u 2015. godini je predstavljao 2,6% ukupnog broja putničkih automobila. U 2016. godini Norveška je odbranila svoju vodeću ulogu na Evropskom tržištu, tako da se taj procenat povećao na 3%.

Za rast tržišta i povećanje dostupnosti električnih vozila zaslužna je, pored navedenog,
i napredna infrastruktura koja omogućava punjenje vozila kod kuće, na radnom mestu i na javnim mestima.

Na kraju 2015. godine evidentirano je 1,24 miliona putničkih vozila na dizel gorivo, odnosno 4,8%više nego prethodne godine. Broj putničkih vozila koja rade na benzin opao je za 2,5%, a u istom periodu prethodne godine taj tip vozila predstavljao je 49,7% od ukupne prodaje putničkih vozila, gledano do 31. decembra 2015. godine.

Broj električnih putničkih vozila se sa 38.600 povećao na 69.100 automobila. Ukupno 2,6 miliona putničkih vozila registrovano je krajem 2015. godine, što je 2,1% više nego godinu dana ranije.

Nastavljen je rast u prodaji električnih automobila za 2016. godinu.

Norveška ponovo fascinira svet izuzetno visokim tržišnim udelom u prodaji novih električnih automobila. Naizgled trajno održivi nivo od preko 23% sada je porastao na 33,5%. Jedan od tri putnička automobila registrovanih u Norveškoj je plug-in hibrid, odnosno hibridno električno vozilo ili potpuno električno vozilo.

Tekst je napisao Aleksandar Vranić za Profit magazin.