(Last Updated On: December 16, 2016)

Radi prevencije napuštanja školovanja i poboljšanja školskog uspeha romskih učenika, za 191 pedagoškog asistenta organizovan je program stručnog usavršavanja, a diplome su im uručene 20. oktobra u Kragujevcu.

Direktorka vladine Kancelarije za ljudska i manjinska prava Suzana Paunović je istakla da pedagoški asistenti, zaposleni u osnovnim školama i predškolskim ustanovama, obavljaju značajan posao pružajući podršku deci iz socijalno ugroženih grupa i romskoj deci, kako bi im se obezbedio kontinuitet kvalitetnog obrazovanja. Prema njenim rečima, radom prvih mobilnih timova za inkluziju Roma i uz punu podršku pedagoških asistenata, u predškolske ustanove je za samo godinu dana upisano 1.300 dece.

„Na obukama smo dobili potrebno znanje iz oblasti poput psihologije, metodologije rada, bezbednosti dece, kako bi na najbolji način radili sa učenicima, njihovim porodicama i kolegama“, rekao je Milorad Jovanović, pedagoški asistent u OŠ Milan Rakić u Mionici. Dodao je da su kroz ovaj program stručnog usavršavanja, asistenti dobili priliku da budu deo obrazovnog sistema, predstavljajući romsku populaciju i time smanjujući predrasude.

Angelina Skarep, samostalni savetnik u Ministarstvu obrazovanja, nauke i tehnološkog razvoja izrazila je zahvalnost Evropskoj uniji, Misiji OEBS-a u Srbiji, Univerzitetu u Kragujevcu, Fakultetu pedagoških nauka u Jagodini i Kancelariji za ljudska i manjinska prava, kao partnerima koji su učestvovali u realzaciji ovog programa. “Ovo je jedinstven primer podrške socijalnoj inkluziji u regionu – kroz razvoj uloge pedagoškoh asistenata koji pre svega pružaju pomoć romskoj zajednici. Završili smo jednu etapu posla, koja će omogućiti da pedagoški asistenti u potpunosti nađu svoje mesto u sistemu obrazovanja”. Istakla je da su afirmisani mladi ljudi koji prolaze kroz celoživotno učenje, a istovremeno i romska nacionalna manjina kao model učenicima. Osim što je uključen veliki broj dece u sistem obrazovanja, njihov napredak se prati, a romska zajednica ima poverenje u obrazovni sistem.

“Obuke koje smo prošli doprinele su kvalitetnijem radu sa učenicima i to je najvažnije, jer ovaj posao radimo zbog dece”, rekao je Aleksandar Asanović, pedagoški asistent u OŠ Radoje Domanović u Nišu.

Mreža pedagoških asistenata treba da se proširi, i da bude deo formalne sistemske podrške Ministarstva kao konkretan primer kvalitetnog obrazovanja za sve. Sistemsko stručno usavršavanje asistenata su podržale Evropske unija i Švedska, a završna četiri modula koji predstavljaju neophodan uslov za njihovu sistematizaciju i uključivanje u obrazovni sistem su realizovana u okviru projekta “Ovde smo zajedno – Evropska podrška za inkluziju Roma.

Projekat „Ovde smo zajedno – Evropska podrška za inkluziju Roma“, vredan 4,8 miliona evra, finansira Evropska unija i sprovodi Misija OEBS-a u Srbiji, u koordinaciji sa Kancelarijom za ljudska i manjinska prava. Od juna 2013. godine, projekat podržava sprovođenje Strategije za unapređivanje položaja Roma u Republici Srbiji  u odabranim oblastima kao što su pristup osnovnim pravima, građansko učešće, obrazovanje, zdravstvena i socijalna zaštita, adekvatno stanovanje i kreiranje novih poslova.