Međunarodni umetnički projekat Goethe-Instituta u Srbiji pod nazivom „Missing Stories. Forced Labour under Nazi Occupation. An Artistic Approach“ realizovan je uz podršku nemačke fondacije „Sećanje, odgovornost, budućnost“ (evz). Deset umetnika iz Nemačke, Srbije, Albanije i Crne Gore odabrano je od strane pet kustosa i kustoskinja (Dr Tomas Elzen – Umetničke zbirke i muzeji Augzburg: H2 – Centar za savremenu umetnost, Augzburg; Dr Sanja Kojić Mladenov – Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad; Una Popović – Muzej savremene umetnosti Beograd, Beograd; Adela Demetja – Tirana Art Lab, Tirana; Natalija Vujošević – Narodni muzej Crne Gore, Cetinje) da se pridruže projektu i iz umetničke perspektive pristupe temi projekta – prinudnom radu u Trećem rajhu – iz ugla stanovnika Balkana.
Prinudni rad tokom nacističke okupacije nedovoljno je zastupljen u kolektivnom sećanju Balkana – malo je dokumentacije o tome, još manje javnih događaja i rasprava na tu temu, a ovo tužno poglavlje evropske istorije u potpunosti je izostavljeno u udžbenicima i nastavi istorije. S druge strane, veliki broj porodica pamti sudbine svojih predaka, koji su tokom okupacije bili na prinudnom radu u Nemačkoj, bilo u fabrikama ili u poljoprivredi. Zahvaljujući tome, sudbine prinudnih radnika prisutne su i u individualnom sećanju sadašnje generacije, posebno među umetnicima i intelektualcima.
Umetnici koji učestvuju u projektu su: Burkhard Šitni (Nemačka), Kristijan Herl (Nemačka), Aleksandar Zograf (Srbija), Milorad Mladenović (Srbija), diSTRUKTURA (Srbija), Dragan Vojvodić (Srbija), Ivan Salatić (Crna Gora), Lenka Đorojević (Crna Gora), Donika Ćina (Albanija) i Remijon Pronja (Albanija). Njihova dela izvedena su u različitim tehnikama – od fotografije, preko uljanih slika do audio-vizuelnih instalacija.
U okviru međunarodne izložbe „Missing Stories“ ova umetnička dela biće prikazana tokom 2020. u zemljama porekla umetnika – u Srbiji (Beograd i Novi Sad), Albaniji (Tirana), Crnoj Gori (Podgorica) i Nemačkoj (Berlin i Augzburg).
Original Article