Institut Konfucije i Gradska opština Vračar pozivaju Vas na predavanje Odsustvo boja u tradicionalnom kineskom slikarstvu, koje će se održati u četvrtak, 27. februara u sali GO Vračar, sa početkom u 18 časova. Predavanje će držati direktor Instituta Konfucije u Beogradu, prof. dr Radosav Pušić.

Relativna svetlost ili tamna strana neke boje je od bitne važnosti za strukturu slike. Jaki kontrasti svetla i tame, privlače poglede. Drugi važan faktor boja jeste temperatura, odnosno, relativna toplina ili hladnoća boja. Tople boje su bliže oku posmatrača. Slika dobija posebne dimenzije ukoliko se pažljivije manipuliše sa tonovima i temperaturom boja.
Maksimalna vrednost boje je svetla – bela i maksimalna tamna – crna.
Ovo spada u tzv. fundamentalna iskustva i nema kulture koja nije iznedrila neka simbolička značenja za njih.
U svetu šamana gotovo svih starih kultura, gotovo da je postignuta puna saglasnost da su boje žive i da dišu. One se mogu beskrajno kombinovati i jedna ne isključuje drugu. Posebno se ističe činjenica da je od izuzetne važnosti način na koji boje bacaju senku.
Ući iza boja i stupiti direktno u vezu i komunikaciju sa Vaseljenom, bogovima, duhovima, tajnim mestima, znači otvoriti slike koje su pune smisla na mnogo važnijem nivou nego što je to šarenilo boja i oblika. Možda u tome leži razlog što je svaki kineski car kontrolisao boje i njihovu upotrebu. Obični ljudi, kao odgovorni članovi zajednice, nisu smeli da nose carske boje. Ako je carska boja bila žuta, nju je smeo da koristi samo car, njegovi službenici su mogli da koriste: purpurnu, belu i plavu boju. Obični ljudi samo sivu. Za vreme Kulturne revolucije u Kini, običan svet je smeo da koristi samo sivu i plavu boju. Civilizacijska navika, ustaljeni princip, duboka vera da su boje jako važne za svakodnevni život ljudi u Kini, još jednom je našla svoju praktičnu potvrdu.

Ulaz je slobodan. Dobro došli!

Original Article